Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης
Εισαγωγή
Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης εισήχθη στην Ελλάδα με το άρθρο 77 του Ν. 3852/2010 (Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης).
Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης (στο εξής “Συμπαραστάτης”) αποτελεί ένα ανεξάρτητο όργανο διαμεσολάβησης μεταξύ των πολιτών, των επιχειρήσεων και του Δήμου, το οποίο εκλέγεται με αυξημένη πλειοψηφία (σύμφωνα με την τελευταία αλλαγή του νόμου εκλέγεται από τα 2/3 του συνόλου των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου – Ν. 4873/2021) σε Δήμους με πληθυσμό άνω των 20 χιλιάδων κατοίκων καθώς και στους νησιωτικούς Δήμους.
Αποστολή και σκοπός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης
Αποστολή του Συμπαραστάτη είναι η διαμεσολάβηση και η κατάθεση προτάσεων που κινούνται στην κατεύθυνση της επίλυσης των προβλημάτων που πιθανώς να δημιουργούνται μεταξύ των υπηρεσιών του Δήμου και των συναλλασσομένων με αυτόν, λειτουργώντας αντικειμενικά και αμερόληπτα.
Σκοπός του Συμπαραστάτη είναι η αντιμετώπιση φαινομένων κακοδιοίκησης, η διασφάλιση της αμεροληψίας των δημοτικών αρχών και κατ’ επέκταση η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών από πλευράς του Δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του.
Η κακοδιοίκηση, ως έννοια, είναι ευρεία. Μπορεί να σχετίζεται με περιπτώσεις άδικης μεταχείρισης, διοικητικές παραλείψεις, αδικαιολόγητες καθυστερήσεις ή παραλείψεις οφειλόμενης απάντησης, άρνηση παροχής υπηρεσιών, κακής ποιότητας υπηρεσίες.
Αρμοδιότητες του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης
Ο Συμπαραστάτης δέχεται και διερευνά επώνυμες καταγγελίες άμεσα θιγόμενων φυσικών ή νομικών προσώπων, εξετάζει το παραδεκτό και τη βασιμότητα των καταγγελιών αυτών και μέσα από τη διαμεσολάβηση που ακολουθεί – ερχόμενος σε επαφή τόσο με τους καταγγέλλοντες όσο και με τις υπηρεσίες του Δήμου, των νομικών του προσώπων και των επιχειρήσεών του – καταθέτει τις προτάσεις του. Είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερομένους δημότες ή επιχειρήσεις ως προς τις ενέργειες στις οποίες ο ίδιος προέβη μετά τη λήψη της καταγγελίας τους (άρθρο 77, παρ. 5 Ν. 3852/2010).
Ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης δεν διαμεσολαβεί εάν δεν παρέλθει η εκ του νόμου (Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας) προβλεπόμενη προθεσμία απάντησης από τις υπηρεσίες. Κατά κανόνα, και εάν δεν προβλέπονται ειδικότερες προθεσμίες, η προθεσμία αυτή είναι πενήντα (50) ημέρες. Πριν την άπρακτη παρέλευση της προθεσμίας αυτής δεν υφίσταται φαινόμενο κακοδιοίκησης για την επίλυση του οποίου ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης θα είχε την αρμοδιότητα να παρέμβει.
Επισημαίνεται ότι ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης: α) δεν επιλαμβάνεται υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον οποιουδήποτε δικαστηρίου ή/και άλλης δικαστικής ή εισαγγελικής Αρχής, β) διακόπτει την όποια παρέμβασή του εάν υπάρξει προσφυγή στη Δικαιοσύνη για την ίδια υπόθεση σε χρόνο μεταγενέστερο από την υποβολή αναφοράς/καταγγελίας στον ίδιο, γ) δεν παρέχει νομικές, οικονομικές ή τεχνικές συμβουλές, δ) δεν είναι αρμόδιος για επίλυση ιδιωτικών διαφορών.
Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στο Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του Ελεγκτή Νομιμότητας (άρθρο 77, παρ. 4 Ν. 3852/2010).
Στις αρμοδιότητες του Συμπαραστάτη δεν είναι ο έλεγχος των πολιτικών επιλογών της Διοίκησης του Δήμου, οι οποίες αποτελούν ευθύνη των αιρετών. Επίσης στις αρμοδιότητες του Συμπαραστάτη δεν είναι η επίλυση προβλημάτων της καθημερινότητας, που αφορούν τις τεχνικές ή άλλες υπηρεσίες του Δήμου. Για την επίλυση τέτοιων προβλημάτων οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να απευθύνονται στις υπηρεσίες του Δήμου Αλεξάνδρειας.
Συντάσσει Ετήσια Έκθεση πεπραγμένων, στην οποία επίσης διατυπώνονται και προτάσεις βελτίωσης της δημοτικής διοίκησης και των σχέσεών της με το κοινό. Η Ετήσια Έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Επίσης μπορεί να προβαίνει στη διατύπωση Ειδικών Προτάσεων (με σκοπό την περαιτέρω βελτίωση της δημοτικής διοίκησης και των σχέσεων της με το κοινό), τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης του, όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει (άρθρο 77, παρ. 5 Ν. 3852/2010).
Διαδικασία υποβολής αίτησης διαμεσολάβησης ή καταγγελίας (αίτησης αναφοράς)
Σύμφωνα με το άρθρο 77 παρ. 3 του Ν. 3852/2010, δικαίωμα υποβολής αναφοράς στον Συμπαραστάτη αναγνωρίζεται μόνο στο πρόσωπο του/της άμεσα θιγόμενου πολίτη – επιχείρησης. Η ύπαρξη άμεσου έννομου συμφέροντος αποτελεί προϋπόθεση του παραδεκτού της υποβαλλόμενης καταγγελίας. Υποθέσεις τρίτων που υποβάλλονται χαρακτηρίζονται ως απαράδεκτες και τίθενται στο αρχείο.
Μπορείτε να συμπληρώσετε το έντυπο αίτησης διαμεσολάβησης ή καταγγελίας που θα βρείτε παρακάτω και να το αποστείλετε στην ηλεκτρονική διεύθυνση symparastatis @alexandria.gr (επισυνάπτοντας όλα τα σχετικά έγγραφα).
Το ίδιο έντυπο μπορείτε επίσης να το βρείτε στο Δημαρχείο Αλεξάνδρειας (Εθνικής Αντίστασης 62, Αλεξάνδρεια) και να το καταθέσετε στο Γενικό Πρωτόκολλο του Δήμου – από εκεί θα διαβιβαστεί στο Γραφείο του Συμπαραστάτη του Δημότη.
Επιλογή του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης στο Δήµο Αλεξάνδρειας
Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης στο Δήμο Αλεξάνδρειας είναι ο κ. Τάμογλου Συμεών, μετά από τη διαδικασία επιλογής που πραγματοποιήθηκε στις 28 Μαΐου 2024 στο πλαίσιο της 20ης/2024 τακτικής συνεδρίασης του Δημοτικού Συμβουλίου Αλεξάνδρειας (Αρ. Απόφ. 134/2024).
Συμεών Τάμογλου
Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης Δήμου Αλεξάνδρειας
Διεύθυνση: Οδός Βεροίας, 59300 – Αλεξάνδρεια Ημαθίας
Τηλέφωνο: 23330-53442, 23333-50100 (τηλ. κέντρο)
E-mail: symparastatis @alexandria.gr
Συνημμένα:
Έντυπο υποβολής αναφοράς – καταγγελίας |
Λίστα Καταγγελιών προς το Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης
Ετήσιες Εκθέσεις του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης